Εισαγωγή  
  Το Σωματείο  
  Ιστορία  
  Συναντήσεις  
  Εσωτερική ανάπτυξη  
  Αρχές & πρακτικές  
  Φιλοσοφία  
  Εισαγωγή  
  Συνήθεις ερωτήσεις  
  Εισαγωγικές συναντήσεις  
  Η Αλήθεια του Yoga  
  Δραστηριότητες / Gallery  
  Έντυπες Εκδόσεις  
  Υλικό για μελέτη  
  Μελέτες / Άρθρα / Ομιλίες  
  Φιλοσοφικές παραδόσεις  
  Ανθρωπιστικές μελέτες  
  Πολιτική Οικονομία  
  Διδακτικές ιστορίες  
 
 
 
 
 
English Version    
  O Πιανίστας (The Pianist)
Σκηνοθεσία: Ρομάν Πολάνσκι
Ηθοποιοί: Έντριαν Μπρόντι, Τόμας Κρέτσμαν, Εμίλια Φόξ
Βραβεία: Χρυσός Φοίνικας Καννών 2002, δύο βραβεία BAFTA, επτά βραβεία Σεζάρ, τρία βραβεία Όσκαρ (σκηνοθεσίας, Α' ανδρικού ρόλου, σεναρίου)

Πρόκειται για την αληθινή ιστορία επιβίωσης του Πολωνοεβραίου διάσημου πιανίστα Βλαντισλάβ Σπίλμαν, κατά την διάρκεια της ναζιστικής κατοχής στην Πολωνία.

Παρακολουθούμε την ιστορία του ήρωα από το 1939, τις μέρες επέμβασης των Γερμανών. Πιανίστας στο κρατικό ραδιόφωνο της Βαρσοβίας, ήδη γνωστός για το αισθαντικό του παίξιμο, ιδιαίτερα του Σοπέν. Απολύεται, κλείνεται στο γκέτο, επιβιώνει παίζοντας πιάνο σε εστιατόριο μέσα σε ταπεινώσεις. Βλέπει την οικογένειά του να στέλνεται στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, ο ίδιος γλυτώνει παραμένοντας με τους λίγους Εβραίους που έμειναν, σε ομάδα εργασίας κάτω από τη σκληρή εποπτεία των Γερμανών στρατιωτών. Δραπετεύει και στηριζόμενος στην καλοσύνη κάποιων ανθρώπων κρύβεται από διαμέρισμα σε διαμέρισμα στην κατεχόμενη Βαρσοβία, παρακολουθώντας ανήμπορος μάρτυρας, τα γεγονότα μέχρι το τέλος του πολέμου, την απελευθέρωση από τους Ρώσους, την επιστροφή του στην μουσική.

Παράλληλα με την προσωπική του ιστορία, σε δεύτερο επίπεδο σαν φόντο, βλέπουμε όλο τον παραλογισμό και την βαρβαρότητα του πολέμου, από τις πρώτες μέρες της κατοχής. Την επιβολή απαγορεύσεων (κοινωνικών, οικονομικών, κυκλοφορίας) στους Εβραίους, την υποχρέωσή τους να φέρουν το διακριτικό σήμα με το αστέρι στο μπράτσο, τις απρέπειες, ταπεινώσεις και αγριάδες των Γερμανών στους δρόμους. Την υποχρεωτική συγκέντρωσή τους σε συνοικία της Βαρσοβίας, η οποία μαντρώνεται με τοίχος, το γνωστό γκέτο της Βαρσοβίας. Σκηνές εξαθλίωσης και εξαχρείωσης των ανθρώπων μέσα στο γκέτο κάτω από την πίεση της επιβίωσης, της πείνας, της απελπισίας για το μέλλον. Τη σταδιακή μεταφορά τους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, κυρίως αυτό της Τρεμπλίνσκα και τη συνειδητή εξόντωσή τους. Την απελπισμένη αντίσταση στο γκέτο και την κατάπνιξή της. Τέλος την μετατροπή της Βαρσοβίας σε ερείπια.

Η ταινία κινείται σε παρόντα χρόνο με δραματικά κλιμακούμενες σκηνές, που έχουν την ωμότητα του ντοκιμαντέρ. Η κορύφωση της δραματικής έντασης επιτυγχάνεται με την αντίστιξη ανάμεσα στην απόλυτη απανθρωπιά των εικόνων και τη λεπτή ευαισθησία της μουσικής του Σοπέν. Η ταινία ξεκινά και τελειώνει με μουσική (ο ήρωα παίζοντας πιάνο στο ραδιοφωνικό σταθμό στην αρχή και με μεγάλη ορχήστρα ως διάσημος σολίστ στο τέλος). Εξαιρετική η σκηνή όπου σε κάποιο κρυψώνα παίζει φανταστικά στο πιάνο, ενώ εμείς ακούμε το κομμάτι της μουσικής που αντηχεί στο νου του. Η σκηνή με τον Γερμανό λοχαγό που τον πιάνει εξαθλιωμένο στο κτίριο που μένει και τον βάζει να παίξει πιάνο, είναι κορυφαία σε ένταση συγκίνησης και λυτρωτική. Στη σκηνή αυτή ο ήρωας που παίζει πιάνο γίνεται κάτι περισσότερο και μεγαλύτερο: ο άνθρωπος που δημιουργεί υψηλού επιπέδου συγκίνηση (και τόσο άμεση όπως αυτή που δίνει η μουσική) και άρα βαθιά ανθρώπινη ποιότητα ικανή να αντιπαραταχθεί στη σκοτεινή και βάρβαρη πλευρά του ανθρώπου που υπάρχει γύρω. Έτσι το ξύπνημα της ανθρωπιάς του ευαίσθητου Γερμανού (ήξερε από μουσική) έρχεται σχεδόν φυσικό δίνοντας στην ταινία μια αλήθεια και μια αυθεντικότητα. Σε τελική ανάλυση αφήνοντας μια γεύση ουσιαστικής αισιοδοξίας και ελπίδας.

Αριστουργηματική σκηνοθεσία (φαίνεται και από τα βραβεία που πήρε) από έναν εξαιρετικό σκηνοθέτη, που "αποκαθίσταται" όντας αποκλεισμένος για δεκαετίες από το Χόλυγουντ. Ο ρόλος του πρωταγωνιστή στον "Πιανίστα" καθιέρωσε τον Έντριαν Μπρόντι ως ηθοποιό πρώτου διαμετρήματος (πήρε το Όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου).

 
 
Ερωτευμένος Σαίξπηρ (Shakespeare in love)
Τα Χρόνια της Αθωότητας (The Age of Innocence)
Ινδοκίνα (Indochine)
Το Μάτριξ (The Matrix)
 
 
© Copyright 2008- Όμιλος Μελετών